Jakie znaczenie ma onboarding i dlaczego nie powinniśmy o nim zapominać?

onboarding co to jest

Im bardziej wartościowy pracownik, tym więcej korzyści dla firmy — o tym wiedzą wszyscy. Wiele pracodawców jednak popełnia podstawowy błąd. Po długiej i wieloetapowej rekrutacji oraz wyłonieniu najlepszego kandydata uznaje zadanie za zakończone sukcesem. Tymczasem zatrudnienie nowego pracownika to dopiero początek drogi, a nie jej cel. Czym jest onboarding i dlaczego nie powinniśmy go zaniedbywać?

Co to jest onboarding?

Jako onboarding określa się wszystkie działania, które mają na celu zapoznanie nowego pracownika z jego nowymi obowiązkami, strukturami firmy oraz ogólnie rzecz biorąc poczuć się zadomowionym w nowej firmie. Wbrew temu, jak przeważnie wygląda to w większości polskich firm, proces onboardingu powinien trwać minimum 6 miesięcy. Najczęściej trwa około 8 miesięcy. Mowa tutaj o okresie od przyjęcia nowego pracownika do osiągnięcia przez niego pełnej wydajności.

Onboarding pracownika i korzyści z tego płynące

Dlaczego w ogóle tak bardzo podkreśla się rolę onboardingu, a nawet organizuje specjalne szkolenia z jego prawidłowego przeprowadzania? Przede wszystkim pozwala to osiągnąć pracownikowi pełną wydajność. Według niektórych badań prawidłowo wdrożony pracownik pracuje nawet do 62% efektywniej.

Zmorą pracodawców są także nowi pracownicy, którzy rezygnują już po ukończeniu szkolenia wstępnego. Generuje to nie tylko koszty konieczności przeprowadzenia podwójnej rekrutacji, jak i dezorganizuje funkcjonowanie firmy. A tymczasem skuteczny proces onboardingu znacznie minimalizuje to ryzyko. Ma to korzyści dla przedsiębiorstwa, jak i dla samego pracownika. Onboarding ogranicza stres i poczucie obcości, będących tak częstymi elementami pierwszych dni w nowym miejscu pracy.

Onboarding — dobre praktyki

Czego unikać, a o czym nie zapominać? Jak już wspomnieliśmy, proces onboardingu jest procesem wieloetapowym, ale postaramy się przytoczyć kilka przykładów. Co może sprawić, by pracownik poczuł się mile przyjęty w nowej pracy?

Stare powiedzenie mówi, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz — dlatego warto poświęcić szczególną uwagę temu, by pierwszy dzień nowozatrudnionej osoby przebiegł bez zgrzytów i komplikacji. Wyznaczony opiekun powinien oprowadzić nowego pracownika po firmie, pokazać takie miejsca jak kącik kuchenny i toaleta. Samo wdrażanie w nowe obowiązki powinno się odbywać krok po kroku, bez zalewania nowego pracownika ogromem nowych informacji, których nie jest w stanie sobie przyswoić w szybkim tempie.